Wednesday 24 September 2014

Putrajaya- Musim yang Tak Berkesudahan

Hurmmm...kalau kat kampung ada musim buah, musim menuai padi, musim tanam padi. Seronok dengar bunyi burung berkicau makan pisang masak ranum yang abah tak sempat tebang.kadang2 nampak memerang mencari ikan. Ataupun musim orang mengail ikan di sawah. Macam pesta memancing. Itu hidup di kampung. Penuh rasa aman, tenang, damai, nyaman.

HIdup di bandar? Seronol. Sila jangan tak bersyukur. Glemer, mewah, bergaya, dan lain-lain. Tapi kalau macam tinggal kat Putrajaya ni. Kes denggi terlalu denggi amat. Haa ada ke statistik nak prove? Xde pun kan. So ni apa dakwaan palsu. Ok la nanti i googling statistik ehh. Tapi for sure di kawasan kejiranan kami ni rumah mana yang xkena demam denggi. Boleh kata satu rumah ada jer kena denggi. Dah boleh buat alumni.

Kat putrajaya ni ada mssim denggi, musim penyakit kaki tangan dan mulut.'ada musim demam campak. Risau kan nak hantar anak ke taska. Anak saya yang ke rumah pengasuh pun pernah kena influenza type A. Itulah harga sebuah kehidupan di Putrajaya. Sekali ambil ubat di klinik swasta tak mungkin la kurang dari RM50. So tak hairan la kalau klinik kesihatan sentiasa penuh. Sentiasa padat. Nal daftar jer pun boleh jadi sejam. Tertekan paramedik dang doktor. Mereka pun ada perasaan kan.

Atas kesedaran itu, saya yakin mencegah lebih baik dari merawat. Dah parah terlambat sudah. Saya mula amalkan vitamin dari Shaklee. Alhamdulillah nampak kesan. Kalau anak selalu selsema cepat hilang. Kalau dulu anak org selsema anak saya demam. Dan saya xperlu bergantung kepada ubat kalau anak demam dan selsema. Untu daniel saya bagi nutriferon kalau demam. Calit je kat mulut. Ataupun saya masukkan dalam air masak.  Selain itu saya bagi dia Omega Guard dan chewable vitamin C. Dan jangan xpercaya mealshakes juga membantu mempercepatkan kelegaan selsema. Yela ada 24 vitamin dalamnya.

Untuk Aneesa lagi senang, sebab dia menyusu, jadi sayalah yang telan Vitamin C sustained released dan nutriferon. Tambahan pula aneesa menyusu, jadi mudahlah nak boost imune dia.

Selain itu, pernah dengar x Vitamin B Complex dapat melegakan sakit kepala. Kalau tak percaya, sila cuba. Hurmmm, saya pun ingat mitos. Rupanya tidak. Babai panadol.

Jadia, apa yang anda dah lakukan demi kesihatan anak anda? Untuk kesihatan anda dan keluarga anda. Pada saya, wanita adalah kunci kebahagiaan sesebuah keluarga. Jadi, marilah kita mengangkat taraf kesihatan kita dan ahli keluarga kita. Ayuh telefon saya untuk konsultasi ye!!



No comments:

Post a Comment