Saturday 6 September 2014

ISU KEBURUKAN SOYA-PERBEZAAN SOYA SHAKLEE


ISU KEBURUKAN SOYA-PERBEZAAN SOYA SHAKLEE

Orang barat sering mewar-warkan kebaikkan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar kacang soya terbesar didunia),namun sebenarnya soya dapat mengurangkan tahap kesuburan lelaki dan wanita.Selain itu soya boleh meningkatkan risiko kanser payudara,kanser ovari,kanser prostat serta melemahkan otak dan tulang kerana soya mengandungi hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada orang perempuan.


Soya juga mengandungi phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium,magnesium dan zinc yang penting untuk badan terjejas.Tahukah anda minuman kegemaran Rasullullah S.A.W adalah susu kambing.

 Statement di atas memang biasa dan acap kali kedengaran. So akak dah cari maklumat berkaitan.

PENJELASAN

Kenala baca perbezaan shaklee dulu saya ade post pasal kanser dan soya.. Hanya bila ia adalah genetically altered.... Ade independence body yang buat research apabila good quality soya provided pada a group of people with cancer rasenya it reduces up to 35% of the cancer itu berkembang dan menyelamatkn mereka dari mati akibat kanser..


Memang la soya x sunnah, Tp setau sy soya x pernah plak disebut dlm mana2 ayat quran atau hadis sbgai makanan yg memudaratkn kan? Semua makanan Allah cipta ada kebaikannya, cuma jgn terlebih mkn je. Melainkan yg memang dh sebut dlm ayat quran, memang makanan tu haram. Sy x ingt ayat berapa surah albaqarah tp ayat tu ckp mknn yg haram pn sebenarnya ada kebaikannya, tp keburukannya melebihi kebaikan sbb tu ianya diharamkn. Sbb tu logik je org jd kan khinzir dan arak sbg ubat. Tp kita xnk lah kn ubat dr yg haram, yg halal kn ada. :)


pernah ade ulasan bende ni dalam IKIM, dia kata mknn yg disebut dlm Al-Quran tu yg jadi amalan nabi adalah mknn yg dekat dgn nabi. Tp xde masalah kalo amik supplemen dari sumber yg baik, halal dan dah buat thorough research sbb sebenarnya setiap yg Allah jadikan tu mmg ada kebaikan dan kelebihannya. --- ni respon bila ada org tanya patut ke beli supplemen luar negara keluaran org bkn Islam, yg mahal tp mmg bagus dari segi kajian dan hasilnya.

bukan org barat yg start guna soya utk kebaikan kesihatan, tp org timur. sebab kes kanser lebih rendah belah sini berbanding belah sana. ini mmg terbukti dlm research. yg jadikan popular mmg org barat sbb itu kerja diaorg, kasi glamer segala mak nenek benda


tiap perkara tu kena bersederhana...kita tak cakap kalau dah makan ESP, tak payah amek madu,kurma,susu kambing dan makanan sunnah yang lain...malah ada jek customer saya yang saya suruh campur sekali ESP+susu kambing......tak jadi masalah...kadang-kadang, memang ada orang2 yang saja manipulate fakta yang berkaitan dengan Islam....:-)

setiap ciptaan Allah ada nikmatnya..cuma kita sahaja yang perlu berfikir..even nyamuk ciptaan Allah swt pun ada nikmatn





http://mamaqaireen.blogspot.com/2012/02/soya-buruk-atau-orang-kita-yang-buruk.html
oleh baca ni jugak


http://ourkizuna.blogspot.com/2011/11/kacang-soya-baik-atau-bahaya.html
sy pn da start shake esp+susu kambing..sbnrnya minda bgsa kita ni..suka mbanding2kn smpai xleh beza yg mn baik & buruk.pokok pgkalnya hati..if nk ikut sunnah,cmpurje esp&susu kambing..blend dgn kurma..

Lain kali kalo ade orang ckp macam ni..


Rasulullah SAW bersabda: "Apa yang dihalalkan oleh Allah dalam Kitab-Nya adalah halal dan apa yang diharamkan Allah di dalam Kitab-Nya adalah haram, dan apa yang didiamkan (tidak diterangkan), maka barang itu termasuk yang dimaafkan". (riwayat Ibnu Majah dan al-Tarmidzi).

Rasulullah SAW bersabda: "Apa yang dihalalkan oleh Allah dalam Kitab-Nya adalah halal dan apa yang diharamkan Allah di dalam Kitab-Nya adalah haram, dan apa yang didiamkan (tidak diterangkan), maka barang itu termasuk yang dimaafkan". (riwayat Ibnu Majah dan al-Tarmidzi).

Sekian...terpulang pada penerimaan anda ye. Nk ESP call 012 6642332






No comments:

Post a Comment